Utan titel, 1993-2016

Material: Akvarium B1250xH500xD500 mm (300L), 

tre par diskhandskar, cirkulationspump.
1999 Sweden South Africa Meeting, Johannesburg
1994 Galerie Space Comminés, Paris, "Futurniture"
1993 Dr Glas Stockholm, "Futurniture"

Acclimatize, Moderna Museet 2016 

"No title", 1993 - Johan Rosenqvist
Futurniture and Johan Rosenqvist

Between 10 October 2016 and 10 January 2017 anyone could submit an entry to the Acclimatize site: 

a picture, a film, a poem, a dialogue or an essay, for example. 

Together, these entries form a think tank for building a sustainable future.

The Great Pacific garbage patch is a gyre of marine debris particles in the central North Pacific Ocean. It is located roughly between 135°W to 155°W and 35°Nand 42°N. The patch is characterized by exceptionally high relative concentrations of pelagic plastics and other debris that have been trapped by the currents of the North Pacific Gyre.
It has one of the highest levels known of plastic particulate suspended in the upper water column. As a result, it is one of several oceanic regions where researchers have studied the effects and impact of plastic photodegradation in the neustonic layer of water. 

Unlike organic debris, which biodegrades, the photodegraded plastic disintegrates into ever smaller pieces while remaining a polymer. This process continues down to the molecular level. As the plastic flotsam photodegrades into smaller and smaller pieces, it concentrates in the upper water column. The plastic ultimately becomes small enough to be ingested by aquatic organisms that reside near the ocean's surface.
Source: Wikipedia


Happy Mix 2006

Kulturhuset, Stockholm, Performance/utställning.
Material: 1 st McDonalds Happy Meal, mixer.
Samlingsutställning "Vad väntar vi på?" producerad av ApE

I en performance mixades ett Happy Meal med kartong i en mixer. Resultatet blev verket "Happy Mix". Under utställningsperioden blev dock verket bortstädat av städpersonalen på Kulturhuset. Det blev troligen taget för vad det hade blivit, skräp. 

Var börjar konsten och var slutar verkligheten? Om utställningen: Den 1:a december avtäcktes det första av 24 övertäckta konstverk som ingick i utställningen "Vad väntar vi på?". Detta upprepades varje dag fram till julafton.


Mamma har sett ett UFO 2003

Galleri Mors Mössa, Göteborg
Någon gång på tidigt 80-tal kom mamma hem från mataffären och sa ”jag har sett ett UFO!”. Ingen av oss kunde nog riktigt förstå vad hon egentligen hade sett. Många år senare frågade jag henne om denna händelse. Jag tyckte att det var märkvärdigt att min mamma hade sett ett UFO, och jag funderade närmare på det. Hur hade det sett ut? Hur stort var det? Hur flög det? Flög det snabbt? Finns det UFO:n över huvud taget?
Jag gjorde skisser av hur jag föreställde mig att det såg ut efter hennes beskrivning. Hon målade en bild av hur hon mindes det. Jag tog reda på fakta om UFO:n, läste UFO-aktuellt, sökte på nätet, hittade många bilder och filmer på påstådda UFO:n.
Resultatet blev utställningen ”Mamma har sett ett UFO”. I utställningen visades 3D-konstruerade bilder i ena rummet. I andra rummet fanns en installation med 6 st UFO:n av blanka ovala silverballonger som sakta åkte upp och ned till en musikslinga av Brian Eno. Under utställningsperioden letade en uppkopplad dator efter intelligent liv i universum med hjälp av projektet SETI på Berkeley University. http://setiathome.ssl.berkeley.edu/


Kulturkontoret 2003-2005

Kulturkontoret, Vårby Gård
Konstnärsgrupp med Thomas Liljenberg, Charlotte Åberg, Mattias Larsson, Bo Samuelsson, Maria Hurtig, Anders Krüger

Who merries who.
Det första projektet som jag arbetade med under hösten 2002 handlade om att engagera boende i Vårby Gård i sin offentliga miljö. Ett förslag till ny teknik för betongrelief arbetades fram.
Av flera skäl lämnade jag det projektet för att istället göra en samtalsserie med invandrarkvinnor i Vårby Gård.
Jag försökte hitta ett förhållningssätt till platsen och människorna där jag själv sätter mig i en ny situation. Jag tror även att kvinnorna har fått lätta lite på sin integritet och varit tvungna att bjuda till för att ta in en främling i sitt liv.
Det har inte funnits någon karta att gå efter, jag har fått ta hänsyn till alla de naturliga förutsättningar och hinder för att göra det möjligt att arbeta. Tiden har spelat en stor roll, ett möte mellan människor tar tid.

 

Brukskonst 2002

Mind Corporation på Virsbo Konsthall.

Konstnärsgruppen Mind Corporation gjorde under sommaren konsthallen till bas för ett projekt som blandade den traditionella utställningsformen med aktiviteter som involverade Virsbos invånare. 

Till Sthlm Art Fair 2002 på Sollentunamässan introducerades en lokal valuta, Viro. Denna nya lokala valuta användes under utställningsperioden till olika transaktioner i projektet.
Länk till artikel i Konstperspektiv











Intervju 2002 Brukskonst Virsbo Konsthall
Frivillig intervjuserie av besökare på utställningen på konsthallen:
”Nytt Centrum i Virsbo” och ”Nämn tre kriterier för att flytta till Virsbo.


 Bring-a-long 2002

Spelplan Stockholm, Vetenskapsfestival på Sergels Torg
Medverkande: Anders Lindgren, Olle Karlsson, Peter Westman, Johan Rosenqvist

För att efterlikna hur t.ex. getingar bygger sina bon med hjälp av några få enkla regler, s.k. Swarm Intelligence” gjorde konstnärsgruppen Bring-a-Long ett experiment med hjälp av besökarna på vetenskapsfestivalen Spelplan Stockholm 2002. Besökarna blev först bjudna på saft i en färgad plastmugg. Denna mugg skulle de sedan limma fast enligt några regler. T.ex. ”limma fast din blå mugg mellan en grön och en vit mugg”. Enligt denna enkla princip växte en skulptural form fram. 



Publiken fick även ta något som de hade i fickan eller i väskan och limma fast. Ofta cigaretter eller använda biljetter. Problemet är att människan har ett ”fritt val”, något som inte getingar har. Detta gjorde att det inte genererades något tydligt mönster. Skulpturen växte istället fram på ett kaosartat sätt. Som tur var kunde vi i alla fall bekräfta att människan inte är en robot som ”bara” gör vad den blir tillsagd. Av detta experiment kan man möjligen dra paralleller till olika typer av samhällsbyggen och hur de fungerar i praktiken.


Still Waiting 1998

Still Waiting Videoinstallation, Barack Gullmarsplan 1998
Material: Byggbarack, Video 10 min där jag sitter med applicerad ”flinare” (bagagespännare).

Barack, 10 st olika konstutställningar i 9 byggbaracker inför valet 1998.
”September 1998. Den svenska valrörelsen var inne i sitt slutskede, vi konstnärer ville ge våra kreativa bidrag till den allmänna debatten.


BARACK-KONST var inte någon samlad manifestation utifrån en gemensam politisk ståndpunkt, utan hade sin utgångspunkt och inspiration i eviga och aktuella frågor. 

Barackerna placerades ut på centrala platser, i anslutning till partiernas valstugor, i city, på malmarna, i förorterna.”

Producent: ApE


Object for water 1992

Ett 17-segments digitalt ur visar tiden från tusende år till tusendelar av en sekund. Klockan ligger under vattnet på ca 1 m djup, förankrad med vajrar fästa i bojstenar på botten. Material rostfritt stål, 17 st siffersegment, mikroprocessorstyrd. Längd 9 m bredd 0,6 m vikt 500 kg.

Verket utställt i Stockholm vid Skeppsholmsbron 1992, Gent Belgien 1996 och för K98 Stockholm under Wasabron under ett år 1998.
Samarbete med Steven Bachelder.

Virtuella Territorier 1996

3D-animerad film. Filmer inbäddade i ”Reternity CD-rom” som producerades i samband med utställningen på ”Reternity, en designsamling av Torbjörn Lenskog" på Nationalmuseum 1996.
CD-rom producerad av Futurniture, Musik: Olle Karlsson






Diverse utställningar 1990-tal